Dnes je 29. leden 2025, svátek má Zdislava
Úvod Aktuality / Blog Varování před podvodnými e-shopy: Přehnané slevy a zpožděná doručení jako hlavní problémy Vytvořit článek
Varování před podvodnými e-shopy: Přehnané slevy a zpožděná doručení jako hlavní problémy
Redakce GastroIN - 10. 12. 2024    0 Líbil se vám tento článek?

Lákavé nabídky na e-shopu, profesionální grafika a přehnaně pozitivní recenze, jejichž pravost je diskutabilní.

Spotřebitelé si na problematickém e-shopu objednají zboží, avšak po zaplacení objednávky se dostaví nepříjemné překvapení. Dorazí jiné zboží, zásilka přijde s několikaměsíčním zpožděním, popřípadě se jí spotřebitel vůbec nedočká.

Jedním z nejvíce řešených témat v naší spotřebitelské poradně jsou neblahé zkušenosti spotřebitelů s nákupy v internetových obchodech. Mezi takové, s nimiž se v dotazech či stížností spotřebitelů setkáváme opakovaně, patří například Beliamo, Rivalenti, Mollio nebo Booho.

„Problematických e-shopů se na internetu vyskytuje celá řada a stále vznikají nové,“ upozorňuje Karolína Valouchová, vedoucí právní poradny spotřebitelské organizace dTest. Spotřebitelé na e-shop narazí například prostřednictvím reklamy na sociálních sítích, případně při hledání určitého výrobku. Často totiž právě zde naleznou lákavou nabídku specifického zboží, které na internetu hledali.

Rádoby slevy

Problematické e-shopy ve snaze nalákat zákazníky nešetří nabídkou slevových akcí, avšak nejnižší cenu za období 30 dnů před začátkem slevové akce většinou neuvádějí. Je otázkou, zda se tedy jedná o skutečnou slevu. Naopak jasno je v tom, že prodávající nesplnil svoji zákonnou informační povinnost.

„Expresní“ doručení

Další oblíbenou praktikou je uvádění přinejmenším zavádějících informací ohledně dodání zboží. „Při procesu vytváření objednávky je u zboží napsáno ‚expresně odešleme do 24 hodin‘, spotřebitel se tak mylně domnívá, že mu zboží bude doručeno brzy, maximálně v řádu několika dní,“ vysvětluje vedoucí spotřebitelské poradny dTestu a dodává: „Při nahlédnutí do obchodních podmínek se pak spotřebitelé dozví, že subjekt, o němž se domnívali, že je prodejcem zboží, je pouhým zprostředkovatelem obchodu například s čínskými prodejci.  Patrně z tohoto důvodu pak doručení zásilky, i přes případné expresní odeslání, trvá déle, než spotřebitelé očekávají.“

V dodacích podmínkách se obvykle můžete dočíst, že doba dodání je „standardně v rozmezí 5–⁠⁠⁠⁠⁠30 pracovních dní.“ Dále se v nich například píše, že „dodací lhůta doposud nikdy nepřesáhla 3 měsíce“. Při pročtení uživatelských recenzí nacházejících se mimo stránky problematických e-shopů se však můžete přesvědčit, že zkušenosti spotřebitelů jsou docela jiné. Rovněž spotřebitelé obracející se na naši poradnu si stěžují na dlouhou dobu dodání, ale dále také na nekomunikaci ze strany e-shopu či na nekvalitní zboží.

Zároveň se u nabídky zboží můžete setkat s různými „certifikáty“ a oceněními, např. „ověřeno zákazníky“, dále „garance spokojenosti“, „100% garance vrácení peněz“„výměna zboží zdarma“ a nechybí ani nálepka „nejoblíbenější internetový obchod“. Tvrzení jsou většinou neověřitelná, a vzhledem k tomu, že nejsou doplněna ani o informaci, že by je snad udělila některá z renomovaných nezávislých autorit, je nutné je brát s velkou rezervou.

Příliš dobré recenze

Při výběru obchodníka se spotřebitelé rádi inspirují recenzemi ostatních zákazníků. Problematické portály jim k tomu nabízejí plno příležitostí. Opakujícím se rysem je, že recenze působí věrohodně a jsou doplněny různými proklamacemi jako „96 % zákazníků doporučuje“ a dále třeba „0,16 % reklamovanosti“. Ačkoliv je u recenzí napsáno, že jsou ověřeny, tak obchody následně nevysvětlují, jakým způsobem k ověření dochází.

„Přehnaně pozitivní hodnocení, opakující se fráze či celé jméno a příjmení včetně fotek nebo chybějící informace o způsobu ověření recenzí mohou vzbuzovat pochybnosti o autenticitě recenzí, byť na první pohled působí věrohodně,“ uzavírá Karolína Valouchová, vedoucí spotřebitelské poradny dTestu.

Při nákupu na internetu proto buďte obezřetní a recenze na daný e-shop si ověřte na nezávislých portálech. Navštivte také naši webovou stránku VašeStížnosti.cz, kde můžete obchodníka vyhledat a ověřit si, zda na něj evidujeme stížnosti a jak se k nim případně staví.

O problematických nákupních galeriích jsme psali zde: https://www.dtest.cz/clanek-10087/e-shop-v-prevleku-zaludnost-nakupnich-galerii

 

Ilustrační foto: Pixabay



TAG
Líbil se vám tento článek?

Komentáře
Přidejte váš názor

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Přihlásit se

Výběr článků
Redakce GastroIN - před 12 hodinami
O masopustu se odpradávna traduje, že v tento den má člověk jíst a pít co nejvíce, aby byl celý rok při síle. Že je to lákavá před...
Redakce GastroIN - před 15 hodinami
Do nabídky restaurace Alma přibývá kapr. Tradiční a zároveň odmítaná česká ryba se pod rukama šéfkuchařů Petra Židka a Michala Daň...
Redakce GastroIN - 28. 01. 2025
Se začátkem roku vinaři a jejich příznivci netrpělivě očekávají výsledky hodnocení Salonu vín. Pouze ta nejlepší vína pak figurují...