23. 7. 2012 - Nadějný a velmi povzbudivý pro všechny talentované studenty je příběh Tomáše Cikána z pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové (VŠUP). Z jednoduchého zadání vytvořit pro Pilsner Urquell sérii porcelánových podtácků s olympijskou tematikou se rovnou zrodila nová kolekce této značky.
Z malé interní soutěže v rámci ateliéru Vysoké školy uměleckoprůmyslové, kterou iniciovala značka Pilsner Urquell, vzešel jako nejlepší právě Tomášův návrh keramických podtácků, který byl natolik zdařilý, že se Plzeňský Prazdroj rozhodl spolupracovat s tímto studentem VŠUP na celé olympijské kolekci pro značku Pilsner Urquell.
V zadání se propojilo několik osobních zájmů Tomáše Cikána. Má rád sport, dědeček byl sportovní novinář a velký fanoušek atletiky, v jeho knihovně samozřejmě nechybí knihy o uplynulých olympijských hrách. Otec vede polygrafickou školu, kde se Tomáš setkal se svým prvním vzorem Filipem Danešem a rozhodl se pro grafický design. „Těší mne, že si Pilsner Urquell vybral můj návrh. Mít svou práci na tolika obalech slavné české značky by bylo jistě příjemné i pro mnohem zkušenější designéry. Když se u nás řeklo Pilsner Urquell, viděl hned děda a táta hlavně pivo. Mne Pilsner Urquell zajímá jako jedna z mála světově úspěšných českých značek. I když musím přiznat, že si plzeňské pivo taky rád dávám,“ přiznává Tomáš Cikán.
Nová olympijská kolekce Pilsner Urquell zahrnuje lahve, plechovky, obalové fólie, papírové krabice i kartony na lahve, včetně pěti různých návrhů na keramické podtácky, jež autor kolekce prezentoval stylově v uskupení olympijských kruhů. Samotná práce na olympijské kolekci Pilsner Urquell si vyžádala téměř tři měsíce.
Stěžejní motiv designovaných výrobků Pilsner Urquell tvoří části olympijských kruhů různě silné a skládané přes sebe. „Práce s abstraktními motivy obecně je pro mě strašně zajímavá v tom, že nabízí svobodu výrazu. Design je umění, které hlavně slouží svému účelu, a já chci, aby lidé za kompozicí křivek ihned viděli všechen ten pohyb, napětí, vítězství, a třeba i přemýšleli i o samotné podstatě olympismu,“ přibližuje tvůrčí proces autor kolekce, který se grafickému designu profesně věnuje téměř deset let.
Značka Pilsner Urquell, generální partner Českého olympijského týmu, dlouhodobě vyznává olympijské hodnoty. Ty připomíná i symbolická olympijská smlouva, kterou nedávno Pilsner Urquell podepsal a zároveň vyzval své fanoušky aby se podpisem k podpoře dnes tolik důležitých hodnot připojili. Za každý podpis na této smlouvě věnuje značka jednu korunu do fondu Dany a Emila Zátopkových. Mezi správné hodnoty, ke kterým se můžete připojit i Vy na www.spravnehodnoty.cz, nepochybně patří i podpora mladých a talentovaných osobností.
Tomáš Cikán (1985)
Od roku 2004 byl tři roky učitelem odborného výcviku na Střední škole polygrafické v Praze. Poté pracoval jako grafický designer v Ogilvy CID, kde pronikl do problematiky corporate designu. Byl také artdirectorem magazínu Metropole, pracoval na vlastních projektech jako freelance designer a od roku 2007 je studentem Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.