Počet hal s občerstvením (food halls)1 v Evropě za posledních sedm let zvýšil téměř o 50 %, nyní jich je otevřeno 135 a dalších deset je v přípravě. Tato informace vychází z nejnovější zprávy společnosti Cushman & Wakefield Food Halls of Europe. Česká republika má v tomto sektoru zastoupení formátem Manifesto, jehož koncept se šíří do dalších evropských měst.
Současný celkový počet hal s občerstvením v Evropě představuje nárůst oproti 90 otevřeným nebo rozestavěným projektům v roce 2017, kdy realitněporadenská společnost Cushman & Wakefield poprvé vypracovala své podrobné zaměření na tento sektor. V posledních třech letech rovněž poskytovala poradenství při více než 1 100 transakcích v oblasti občerstvení a nápojů (F&B) v Evropě.
Haly s občerstvením, které nabízejí rozmanité, čerstvě připravené autentické jídlo a pití ve společném prostředí, kde se často dodržují zásady udržitelnosti, si rychle získaly oblibu u mladší generace vyhledávající jedinečné zážitky. Navzdory pandemickým výlukám a nepředvídanému nárůstu nákladů, které donutily některé stravovací haly zavřít, byl celkový trend pozitivní: přizpůsobivost a růst. Koncept se ve Velké Británii a Francii, kde je otevřeno nebo se brzy otevře 42, resp. 20 hal s občerstvením, posílil a vstoupil na nové trhy včetně Belgie (4), České republiky a Irska. Hala s občerstvením se stala pro zákazníky nejlepším místem, kam lze zajít bez rezervace, s jistotou kvality a rozmanitosti.
Obvyklé pojetí provozu
Jednotliví provozovatelé občerstvení jednají s vlastníkem nemovitosti pouze výjimečně. Operátoři hal si většinou pronajímají celkové prostory od pronajímatele, obvykle na 10-15 let. Provozovatel haly je pak zodpovědný za pronájem prostor menším provozovatelům různorodých gastro konceptů, včetně barů, společenských a volnočasových prostor. Dále dohlíží na služby správy, jako je bezpečnost a úklid, na marketing a vytváření identity celkové haly s občerstvením. Úspěšnost celého konceptu je dána zejména vhodným výběrem a skladbou operátorů různých konceptů, jejich kvalitou a originalitou. Koncepty operátorů jednotlivých provozoven se mohou častěji měnit tak, aby celý projekt nabízel stále to nejzajímavější, co je místní trh schopen nabídnout. Zákaznici tak mají možnost při každé návštěvě vyzkoušet něco nového. Haly mohou mít velmi rozdílnou velikost podle svého umístění: od 300 m2 do 10 000 m2.
Mezi současné nejznámější koncepty v Evropě se řadí např. Time Out Market, BOXPARK, Eataly, KERB a Manifesto.
Originální koncept z Česka
Českým zákazníkům je známý zejména koncept Manifesto, který své brány otevřel poprvé v roce 2018 na pražské Florenci. Spojil na jednom místě skvělou architekturu a kvalitní gastronomii, a neudržovaný prostor poblíž Masarykova nádraží zrevitalizoval téměř k nepoznání. Od té doby v Praze postupně otevřel Manifesto Smíchov a Manifesto Anděl (2021). Poslední z nich funguje dodnes, a to velmi dobře. Úspěšný český byznys model pak newyorský rodák Martin Barry přenesl i do Berlína na Postupimské náměstí a nové Manifesto bude také otevírat v kostele sv. Ondřeje v Dublinu.