Po těžkých letech pandemie a omezení se gastronomický průmysl konečně dostává zpět na nohy. České a slovenské podniky ukazují, že se daří i v těžkých dobách. Jaké trendy aktuálně v gastronomii vládnou a kde jsou největší příležitosti pro úspěch? Čtěte dále a dozvíte se, jak pomoci gastronomii k dalšímu rozvoji v roce 2023.
Letos máme šanci postavit gastro znovu na nohy:
- Máme nakročeno v turismu
- Jsme oblíbení mezi zahraničními hosty
- Počet obyvatel se zvyšuje
- Mladá generace hostů je početnější než stará, která už se do gastra nevrací
Podnikům se daří bez ohledu na to, co slysíme v médiích
83 % českých podniků a 62 % slovenských podniků mělo na přelomu roku (prosinec/december, začátek ledna/januára) ve svých podnicích takové tržby, jaké očekávali nebo dokonce vyšší.
Daří se především těm, které modernizují, porozuměly současným trendům hostů a jejich nabídka reflektuje požadavky na kvalitu a servis.
Typově profitují nejvíce:
- Beerfood segment - moderní restaurace s kvalitním tankovým pivem a výbornou kuchyní.
- Moderní Fasto food, který plní funkci kantýny. Obzvláště Fast food prochází v poslední letech velkou renesancí. Otevírá se novým trendům ve stravování – vegetariánská kuchyně, proteinová, raw apod., čímž dokázal nalákat nové zákazníky i ze segmentu restaurací.
- Zajímavé Kavárny - přičemž zajímavé mohou být svým designem, nabídkou nebo způsobem trávení času.
Podniky se připravují na letní sezónu
Drtivá většina podniků plánuje letošní sezónu s plným provozem bez jakýchkoliv omezení v otevírací době nebo fungování. Sezóna pro ně začne s hezkým počasím.
O úspěšnosti podniků rozhoduje i typologie hostů
Úspěšné podniky umí natáhnout lidi ze svého okolí. Také studenti, kteří už zdaleka nejsou tak cenově citliví jako před lety, dokáží své oblíbené podniky podržet. Pro určitou skupinu podniků jsou klíčoví turisté.
Každou z těchto skupin je potřeba lákat trochu jinak, a proto je ideální mix:
REKLAMA – ATRAKTIVNÍ NABÍDKA JÍDLA & PITÍ – TRÁVENÍ ČASU V PODNIKU
Chování hostů se nijak zvlášť nemění
Více než polovina podniků nevidí v chování svých návštěvníků žádné změny vlivem všeobecného zdražování.
66 % českých podniků a 82 % slovenských podniků uvádí, že se jejich zákazníci chovají stále stejně. Nešetří na sobě ani neomezují své objednávky.
Trhu napomáhá i zvyšování příjmů
K návštěvnosti gastru napomáhá i zvyšování příjmu. Ten se zvýšil: 41 % Čechů a 45 % Slováků.
Zdroj:
Agenturní průzkumy společnosti Data Servis:
Audit On Trade, Vize On Trade, Customer On Trade