Spotřebitelé očekávají s obavami své vyúčtování elektřiny a plynu, které jim jednou za rok posílá dodavatel. Kladou si otázku, zda se dokázali vejít do svého domácího rozpočtu, či zda je čeká zaplacení nedoplatku. Zvažují, jestli se jim vyplatí zůstat u současného dodavatele, nebo se mají raději poohlédnout po novém. Někteří spotřebitelé vyúčtování očekávají v písemné formě a netuší, že jim ho dodavatel zaslal na e-mailovou adresu. dTest odpovídá na obvyklé otázky spotřebitelů, které mu spotřebitelé kladou v jeho poradně.
Vyúčtování energií musí předcházet jejich odečet. Odečet energií provádí jednou ročně distributor, což je osoba odlišná od dodavatele. „Distributor by měl oznámit spotřebitelům odečet předem,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a pokračuje: „Pokud přijde mimo ohlášenou dobu, prohlédněte si pozorně jeho průkaz. Může se totiž jednat o podomního prodejce nebo i o podvodníka.“ Po provedeném odečtu očekávejte do 15 dnů vyúčtování od svého dodavatele.
Častou otázkou, kterou si kladou zejména senioři, je forma vyúčtování. Proč jim dodavatel vyúčtování nezaslal? „Nezaslání vyúčtování není běžné,“ říká Eduarda Hekšová, a vysvětluje: „Spotřebitelé si obvykle neuvědomují, že někdy v předchozí komunikaci sdělili svůj elektronický kontakt pro doručování vyúčtování nebo zasílání informací o vyúčtování dodavateli, čímž určili elektronickou formu vyúčtování. Někdy jim pak končí vyúčtování zaslaná elektronicky bez povšimnutí v jejich e-mailové schránce.“ Pokud se spotřebitelé chtějí vrátit k poskytování vyúčtování v listinné podobě, musí si tuto formu u svého dodavatele aktivně zvolit.
Vyúčtování má obsah přesně stanovený zákonem a prováděcí vyhláškou. Zákon stanoví, že údaje ve vyúčtování musejí být přehledné, srozumitelné a čitelné. „Realitou je, že spotřebitelé často vyúčtování nerozumí a z celého vyúčtování je zajímají pouze tři údaje – celková spotřeba, výše nedoplatku nebo přeplatku a výše nových záloh,“ konstatuje Eduarda Hekšová a doplňuje: „Tyto údaje jsou důležité, ale pokud bude chtít spotřebitel posoudit výhodnost nabídky jiného dodavatele, bude se muset do vyúčtování i do nabídky jiného dodavatele podívat podrobněji.“ Celková cena energií se totiž skládá z několika složek - s pevnou výší v několika stupních a s výší ovlivňovanou spotřebou na straně zákazníka.
V současnosti přicházejí dodavatelé s nabídkami, které se ve větší či menší míře dostávají pod státem zastropované ceny. Spotřebitelé tak s pohledem na své vyúčtování zvažují, zda mohou ušetřit u jiného dodavatele. Spotřebitel by však neměl přistupovat ke změně dodavatele bez toho, aby si spočítal celou očekávanou cenu dodávky. „Stačí kalkulačka, papír a tužka, když už nepoužijeme tabulkový procesor ve svém počítači,“ radí Eduarda Hekšová a uzavírá: „Cena neregulované obchodní složky dodávky je důležitá, ale u zákazníků s nízkou spotřebou nemusí být stálé a regulované platby nevýznamné. Bez výpočtu ceny se započtením všech složek tak spotřebitel nebude mít k srovnání výhodnosti nabídek potřebné informace.“
Otázky a problémy spotřebitelům pomohou vyřešit poradci dTestu v bezplatné spotřebitelské poradně, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.
Zdroj: dTest