Dnes je 25. listopad 2024, svátek má Kateřina
Úvod Aktuality dTest: Zákaznické programy aneb Žádná sleva zadarmo Vytvořit článek
dTest: Zákaznické programy aneb Žádná sleva zadarmo
Redakce GastroIN - 15. 08. 2023    0 Líbil se vám tento článek?

Zákaznické karty a aplikace vydávané různými obchodními řetězci používá většina spotřebitelů. Vede je k tomu snaha ušetřit. Ne vždy si spotřebitelé uvědomují, že cenou, kterou za slevy platí, je poskytnutí údajů o svém spotřebitelském chování. V případě odsouhlasení marketingového souhlasu mohou být pak jejich osobní údaje poskytnuty i některým velkým vyhledávačům a sociálním sítím. Spotřebitelé by si měli být vědomi ceny svých údajů a udělovat souhlas s jejich dalším zpracováním jenom výjimečně. Zároveň by obchodní řetězce neměly spotřebitele k členství nutit nekalými obchodními praktikami.

Se zákaznickými kartami se setkal už nejspíše každý spotřebitel. Nejprve měly formu papírových, pak plastových karet a v současnosti jsou nám nabízeny jako aplikace do našich chytrých mobilních telefonů. Jsou-li zákazníkům ze strany obchodu nabízeny zdarma, měli bychom vždy vědět, co jejich vydáním obchodník sleduje a čím mu za to zaplatíme. „Žádná služba není zadarmo,“ varuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a pokračuje: „Takto svět obchodu nefunguje. Spotřebitelé by měli vědět, že za vydáním karty stojí čistě ekonomická rozvaha vydavatele. Obchodní řetězce se snaží prostřednictvím zákaznických programů zajistit loajalitu svých zákazníků a zároveň mají zájem znát údaje, které byly vygenerovány spotřebitelským chováním držitelů zákaznických karet.“

Způsob, jakými obchodní řetězce motivují zákazníky k účasti ve svých zákaznických programech, je podobný. Jsou to zejména cílené slevy pro členy zákaznických programů, sbírání bodů a hraní různých her, které souvisí s nákupy v jejich obchodech. Pokaždé, když spotřebitel vejde do obchodu některého z obchodních řetězců, většinou na první pohled zjistí, že držitelům zákaznických karet a uživatelům zákaznických aplikací jsou nabízeny lepší ceny, případně další výhody. Někdy jsou ceny pro členy zákaznického programu tak výrazně nižší, že v podstatě zákazníky donutí se stát členy zákaznického programu. „Taková praxe se blíží nekalé obchodní praktice,“ říká k tomu Eduarda Hekšová z dTestu a doplňuje: „Pokud je členství v zákaznických programech dobrovolné, je všechno v pořádku. Ale pokud je v podstatě vynuceno pravidelným výrazným rozdílem cen zboží běžné spotřeby, zejména pokud by spotřebitel za jiných okolností o členství v zákaznickém programu neuvažoval, je pak možné, že se obchodní řetězec pohybuje na hraně nebo i za hranou zákona.“

Pokud už se spotřebitel stane členem zákaznického programu, neměl by bezmyšlenkovitě souhlasit se všemi jeho podmínkami. „Řada podmínek zákaznického programu je volitelná a závisí na výslovném souhlasu zákazníka uděleném například zaškrtnutím příslušného políčka,“ upozorňuje Eduarda Hekšová a vysvětluje: „Se souhlasem spotřebitele se tak mohou jeho údaje dostat i k některým velkým internetovým vyhledávačům a sociálním sítím, které na něj pak podle jeho chování mohou cílit svou reklamu. Na zacílené reklamě lépe vydělávají, přičemž spotřebitel z toho ovšem nemá nic.“

Osobní údaje jsou hodnotou, kterou je možné podle platného občanského zákoníku zaplatit za poskytnutí digitálního obsahu. „Spotřebitelé by si hodnoty svých obchodních údajů měli být vědomi a neměli by je poskytovat jiným k obchodnímu vytěžení, pokud jim za to žádná protihodnota není poskytována,“ radí Eduarda Hekšová a uzavírá: „Při registraci do zákaznického programu by si měl spotřebitel podmínky tohoto programu přečíst. Pokud jim nebude rozumět nebo pokud bude mít pochybnosti o podmínkách zpracování svých osobních údajů, měl by si účast v takovém programu raději dobře rozmyslet.“

Pokud spotřebitelé mají otázky k tomuto tématu, mohou se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.

 

Zdroj: dTest

Ilustrační foto: Pixabay



Líbil se vám tento článek?

Komentáře
Přidejte váš názor

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Přihlásit se

Výběr článků
Redakce GastroIN - před 15 hodinami
Advent ve Znojmě znovu po roce nabídne sváteční atmosféru, nasvícené uličky, provoněné trhy, kulturní program, zimní kino, tradičn...
Redakce GastroIN - 22. 11. 2024
Umíchat koktejl z Martini, rumu či vodky není pro barmany žádný problém. To studenti středních gastronomických škol mají soutěž, k...
Redakce GastroIN - 21. 11. 2024
Pořadatelé prestižní soutěže Vinařství roku dnes oznámili finalisty aktuálního ročníku. V klání, v němž se každoročně uděluje ocen...
Reklama   •   Koupit reklamu