Dnes je 21. listopad 2024, svátek má Albert
Reklama   •   Koupit reklamu
Úvod Aktuality Češi jsou při placení spropitného zaokrouhlovači Vytvořit článek
Češi jsou při placení spropitného zaokrouhlovači
Redakce GastroIN - 13. 09. 2024    0 Líbil se vám tento článek?

Společnost Objednáme provedla průzkum na téma spropitné. Vyplývá z něj, že Češi jsou zatím stále spíše „zaokrouhlovači“, než že by dýško dávali jasným procentem z útraty, například deset či patnáct procent.

„Při platbách objednávek přes rozvoz je průměrná výše spropitného 23 korun. Z našich dat také vychází, že dýško je průměrně 5 procent z ceny objednávky,“ uvádí Adam Růžička, CEO Objednáme.


Zaokrouhlování jako fenomén

V České republice je běžné, že zákazníci zaokrouhlují částku na „kulaté“ číslo. Tento trend je u nás silně zakořeněn: „Často vidíme, že zákazníci zaokrouhlují například z 950 Kč na 1000 Kč, tedy nechávají spropitné ve výši 50 Kč. Přesto se stále více lidí přiklání k zahraničnímu standardu a nechává spropitné ve výši 10 % a více, zvláště když byli velmi spokojeni,“ uvádí Sergej Buňak, vedoucí restaurací Imperial Sushi v Praze a Plzni, a pokračuje: „Mladší generace a zahraniční návštěvníci v našich restauracích častěji nechávají vyšší procento spropitného, což svědčí o postupném přebírání mezinárodních zvyků.“


Hotově vs. kartou

Setrvale roste oblíbenost plateb kartou, a to i při hrazení diškrece: „V průměru asi 70 % zákazníků platí spropitné přímo kartou při platbě útraty. Přesto však přibližně 30 % zákazníků, kteří platí útratu kartou, nechávají spropitné zvlášť v hotovosti. Tento trend je zvláště patrný u starší generace, která má stále větší důvěru v hotovostní transakce,“ vysvětluje Sergej Buňak. 
„Devadesát procent našeho spropitného je z plateb kartou, extra hotově ho určitě nedává více než deset procent zákazníků. Je to jen výjimečně,“ říká „Chilli Táta“ Martin Pávek, který provozuje food truck v Hradci Králové.


Roli hraje i zdražování

Zdražování v restauracích v posledním roce mělo vliv i na výši spropitného. „Na rozvozech jsou dýška poslední dobou minimální. Na food trucku je to stejné jako předešlé roky,“ uvádí Martin Pávek. „V našich restauracích jsme pozorovali mírný pokles průměrné výše spropitného, což je důsledkem vyšších cen jídel a nápojů. Zákazníci mají tendenci upravit své výdaje, aby se vešli do svého rozpočtu. Znamená to, že spropitné často zůstává spíše na spodní hranici doporučených pěti až deseti procent,“ uzavírá Sergej Buňak.



TAG
Líbil se vám tento článek?

Komentáře
Přidejte váš názor

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Přihlásit se

Výběr článků
Redakce GastroIN - před 6 hodinami
Poklona krásným moravským tradicím od pražského barmana. Takový je příběh drinku Tradition, aktuálně nejlepšího českého koktejlu z...
Redakce GastroIN - před 20 hodinami
Doby, kdy se masem z humra pohrdalo, jsou ty tam. Dnes tohoto korýše, který vyniká svou nasládlou chutí a pevnou strukturou, serví...
Redakce GastroIN - 20. 11. 2024
Supermarket Terno ve Zlíně, který dle mnohých patří mezi místní specifika, slaví letos významné jubileum – 25 let od svého otevřen...
Reklama   •   Koupit reklamu